The Taking of Pelham 1 2 3 – Tony Scott félgázon

| Címkék: kritika film mozi metró akció movie thriller denzel washington john turturro túszejtés john travolta tony scott | 2009.09.09. 11:45

inglourious basterdsHa azt mondjátok nekem: Tony Scott, kellemes filmemlékek ugranak be. A Top Gun-nal hírnevet szerzett rendezőhöz olyan klasszikus akciófilmek köthetők, mint a Beverly Hills Cop II, The Last Boy Scout vagy a True Romance. De a közelmúltban is jó pár ínyencséget tett le az asztalra, elég csak a Man on Fire-t, a Spygame-et illetve a Deja vu-t említsem. Szó se róla, ezek a filmek nem jelentenek akciófilmes mérföldköveket, de mind egy szálig olyan akciómozik, melyek könnyű de igényes szórakozást ígérnek a műfaj kedvelőinek.

 

Természetesen nála is becsúsztak felemás, kevésbé sikeres próbálkozások, lásd: The Fan, Enemy of the State, Domino. Ezek a filmek sem jelentettek totális bukást, mind tisztességes iparos munkák lettek, de ennél többet nem is tudnék elmondani róluk. Sajnos az a helyzet, hogy a cikkem tárgyát képező új Scott mozi is ebbe a kategóriába sorolandó, sőt!
 
The Taking of Pelham 1 2 3 - Hajsza a föld alatt
 
1974-ben Joseph Sargent rendezésével készült el az eredeti The Taking of Pelham 1 2 3 című film, melyben Walter Matthau és Robert Shaw feszültek egymásnak a föld alatti konfliktusban. Scott új mozija ennek az 1974-es filmnek a remake-je.
 
 
 
 
A történetről röviden
 
Egy rosszarcú bűnöző (John Travolta) pár cimborájával elfoglal egy New York-i metrószerelvényt, majd 10 millió dollár váltságdíjat kér az ott fogva tartott túszok életéért cserébe. A túszejtő követeléseit egy, a metrónál dolgozó diszpécser fogadja (Denzel Washington), akit a túszejtő a beszélgetéseik során megkedvel, így ezután csak vele hajlandó tárgyalni. Nem nehéz kitalálni, hogy egy bensőségesebb kapcsolat alakul ki kettejük között. Miközben a két főszereplő egyre jobban ismeri meg egymást, a háttérben megindul a gépezet a váltságdíj összeszedésére, illetve az esetleges túszmentő ellentámadás kidolgozására.
 
Nos, gondolom a sztori Nektek sem tűnik különösebben egyedinek, vagy érdekesnek, de ne aggódjatok, a film végül ezen megérzéseinket mind egy szálig igazolja is! Olyannyira felületes, egysíkú, fordulatoktól mentes filmet rakott össze Tony, amilyet szerintem még pályafutása alatt egyszer sem csinált (legalábbis azok között melyeket láttam Tőle). De a Pelham 1 2 3-nak nem csak ez a hibája.
 
 
 
 

 

Egyrészt egy nem túl mozgalmas moziról van szó, lévén maga a túszejtősdi a sötét metróalagútban játszódik, ráadásul az elfoglalt metró szerelvény (ami összesen csak egyetlen kocsit jelent) a film java részében egy helyben áll. Szóval akik a sztoriról bevizuáltak egy föld alatt játszódó Féktelenül-t, azoknak csalódniuk kell. Tony Scott viszont érezhette, hogy némi mozgást muszáj vinnie a filmbe, így részletesen láthatjuk azt, ahogyan a New York-i rendőrség a banktól a metróig négy keréken szállítja a váltságdíjat jelentő 10 millió dollárt. Igen ám, de hogy?! Már maga a földi szállítás is nonszensz (lévén igen rövid határidőt kaptak a fizetésre), de a konvoj 4-4 rendőrmotorosból és egy rendőrautóból áll. Az autó megy középen, a 4-4- motoros előtte, utána, tisztítják az utat.
 
Na most ez mind szép és jó, de a mi Tony barátunk az Ő realitásokon alapuló filmjében azt szándékozott letolni a torkunkon, miszerint ennek a rendőrségi konvojnak olyan hatalmas pechje van, hogy a szerencsétlen pénzszállító rendőrautóba a cca. 15-20 perces út során KÉTSZER is belemennek oldalról a városi forgalomban szabályosan résztvevő autók. Ebből az első taxis ütközést elég jól hárítja a verda, de a második oldalba gyűrést már egy teherautótól kapja, ami véget is vet a rendőrautó további pályafutásának. Innentől a motoros rendőrök viszik a szajrét a kis hátukon. De hát minek voltak ott? Nem az lett volna a dolguk, hogy minden keresztirányú forgalmat megállítsanak a pénzszállító előtt? De igen, ezt be is mutatta Tony kb. kétszer, a többi esetben sejtelmem nem volt miért nem végezték a dolgukat és állították meg a forgalmat. A második ütközésnél már fogtam a fejem: ilyen a világon nincs!! Kizökkentett rendesen.
 
 
 
 
Nos a film mozgalmas jeleneteit ez a 15 perces rész hivatott lefedni, a többi már tényleg elhanyagolható, pár rövid lövöldözés, kocsikázás és kész. Ja igen. Tony Scott operatőre is Parkinson-kórban szenved. Minden mozgalmasabb részt a kamera rángatásával kívánt még mozgalmasabbá tenni. Pompás volt. (NOOOT)
 
Ámde láttunk mi már karón varjút, aki azt mondja, hogy érdekes, izgalmas akciófilmet nem lehet autós-üldözéses vagy pörgős-tűzpárbajos jelenetek nélkül csinálni, annak ajánlom megtekintésre a Phone Booth-t. Itt is adott volt a lehetőség, ami a két főszereplő közötti feszes beszélgetéseket, ironikus, szarkasztikus élcelődéseket, vagy éppen korrekt fekete humort jelentett volna. Sajnos Tony ezt is elpuskázta, verbális feszültség, szórakoztató párbeszédek nincsenek a filmben.
 
 
 
 
A szereplőkről
 
Travolta és Washington régen nyújtottak ilyen visszafogott, ennyire sablonos alakítást, pedig Travoltán már párszor remekül szórakozhattunk a rosszfiú szerepében (pl. Pulp Fiction, Broken Arrow, Swordfish). Hát nem a Pelham 1 2 3 kapcsán fogjuk az alakításait baráti sörözéseknél felidézni. Akárcsak Washington a szürke diszpécser szerepében, elmondja ugyan a szájába adott mondatokat, de olyan unott, olyan „12egytucat” alakítást kapunk, amiért tényleg kár volt Denzelnek felkelnie reggelente. Inkább kapott volna egy kevésbé karizmatikus, friss Hollywood-i hús bizonyítási lehetőséget, ezekért a szerepekért felesleges volt két ilyen színészt alkalmazni.
 
És nem az Ő játékukkal, tehetségükkel volt a gond, hanem a dramaturgiával, a szájukba adott, mindenféle humort vagy feszültséget, egyáltalán BÁRMI EXTRÁT hanyagoló, rém egyszerű mondatokkal. Scott ugyan felkért még két nagyobb nevet a stábhoz, hogy asszisztáljanak a két „A” kategóriás színésznek (John Turturro illetve James Gandolfini), de az Ő alakításuk talán még szürkébb a főszereplőkénél.
 
Továbbá egy (költői) kérdésem lenne a kedves Olvasókhoz:
 
SPOILER! Az olvasáshoz jelöld ki a szöveget!
Ti is ugyan úgy rühellitek azokat a filmes pszichopata bűnözőket, akiknek a saját ripacskodásuk, bratyizásuk illetve, saját életfelfogásuk másokra erőltetése, beigazolása sokkal fontosabb mint a saját kis életük, illetve az akció sikere? Akik a végjátékban hangosan üvöltözik a főszereplőnek egy pisztolycsőbe bámulva, hogy az  lője nyugodtan fejbe, mert akkor az Ő üzenete „átmegy” és igazolást nyer és a zsebében a több millió dollárral boldogan hal meg? Ezt a klisét mikor felejtik már el Hollywood-ban???
 
 
 
 
További Spoiler!
 
Ha tovább szeretnék kukacoskodni, akkor feltehetnék pár kérdést a forgatókönyvíróknak:

- Egy túszejtő miért árul el a személyéről bármiféle információt, jelen esetben, hogy köze van a tőzsdéhez?
- Egy túszejtő a szökés során miért viszi magával az idő közben megkedvelt túszát? Hogy lelassítsa? Netán össze akar vele haverkodni?
 
Szerintem ezek mind olyan momentumok, amik sajnos kizökkentik a nézőt a filmélményből, zavarók, pedig egy okos sztorival, jó forgatókönyvvel mind kiiktathatók lennének.
 
Dr.Mozi véleménye:
 
Éppenséggel nem szórakoztam rosszul a filmen, de különösebben jól sem. A közepén leült és majdnem elaludtam, de kitartottam és a végére felélénkültem, bár a végjátéktól nem ugrottam ki a kötényemből. Hiányoltam a humort, hiányoltam a feszültséget a két főszereplő párbeszédéből, hiányoltam az akciót, hiányoltam majdnem mindent amit minimum elvártam a filmtől és két ilyen színésztől. Remélem Tony legközelebb valami Man on Fire-szerű dolgot készít nekünk, és újra feltétel nélkül tudunk szórakozni azon, amihez azért –valljuk be- meglehetősen jól ért. Csak most nem volt formában.
 

Dr. Mozi szerint a The Taking of Pelham 1 2 3, 45%-ot ér

 

A bejegyzés trackback címe:

https://drmozi.blog.hu/api/trackback/id/tr911370700

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása